14‏/05‏/2008

حزب العاطلين

جائتني رسالة علي الاميل من صديقي
بعنوان : تعبت جداً من كتر الشغل
نص الرسالة

منذ عدة أعوام وأنا أعاني من عملي الكثير والمجهد
وأبحث عن السبب في كل ضغط العمل عليَّ
حتى وجدت السبب الحقيقي في كوني مشغول طول الوقت
أنا تعبت جداً من كتر الشغل
عدد سكان بلدي 77 مليون
منهم 34 مليون عجائز وكبار السن
فيتبقى 43 مليون لكي يعملون

منهم 27 مليون لا يزالوا يدرسون
فيتبقى 16 مليون للعمل
منهم 9 مليون بالداخلية والجيش
فيتبقى 5 مليون للعمل
منهم 2 مليون حكوميين وسياسيين
فيتبقى 3 مليون للعمل

منهم 2 مليون و550 ألف مرضى بالمستشفيات ومعاقين ومقعدون
فيتبقى 450 ألف للعمل
منهم 449998 في السجون
فيتبقى 2 فقط للعمل.. أنا وأنت
وانت سايب شغلك وقاعد تقرا الإميل بتاعك
يعني أنا بس اللي بشتغل
مليش دعوة أنا عاوز أجــــــازة
وانا بدوري ارد علي صديقي
صديقي العزيز
ردا علي رسالتك الغالية
اريد توضيح شئ بسيط جدا لك
واضح انك بسبب اجهادك في العمل
نسيت :
اني لا اعمل "عاطل يعني "
اما المصيبة الكبري انك سقط منك سهوا انك
ايضا لا تعمل " عاطل برضه " "يعني انت اصلا في اجازة مفتوحة"
وبالتالي لا يوجد احد يعمل في بلدنا

هناك 9 تعليقات:

رامى اشرف يقول...

انا جتلى ماسج زى دى من فترة على ايميلى احنا بطبيعتنا بنحب السخريه ودا شىء جميل ولكن للاسف جعلنا سلبين جدا لانهااصبحت الطريقه الوحيدة للمعارضه فى اغلب الاوقات الان
وشكرا ليك ولاضفتك ليا لمدونتك
تحياتى

Unknown يقول...

والله هم يضحك وهم يبكى..بس مش هى دى الطريقة الصح اللى نعالج بيها مشاكلنا صاحبك باين عليه لسع يا عينى واراهن انك زعلت لما شفت الميل دة عشان كدة رديت عليه من غير هزار دى حاجة تحزن...ربنا معاك وتلاقى شغل ان شاء الله

Desert cat يقول...

والله هم يضحك وهم يبكى
ربنا يصلح احوال الجميع
تحياتى

ابو العربى يقول...

هههههههههههههه
حرام عليكو والله متروحو تشتغلو قبل ما القطر يفوت
تحياتى
ابوالعربى

tamer.sala7 يقول...

يا ابني احنا بلد بيحب الهزار
بس شر البلية ما يضحك

Tamer Nabil Moussa يقول...

هنعمل اية غير اننا ندعى ربنا يصلح الحال

ربنا يكرمك


تحياتى

Unknown يقول...

اييييييييييييييييييييييه يا ابنى الغيبة الطويلة دى وحشتنا اوى....

حمادة زيدان يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

معلش ضحكت ... بس العملية الحسابية دي انا بردوا خرجت منها الظاهر صاحبك مشافنيش

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ياللا ربنا يكرمني وابقي بعيد عنكم انتوا الاتنين يا خويا سلام بقي

Spny X Haly يقول...

والله كلام جميل اوى بس هو فعلا كلنا فى اجازة واجازة مفتوحه كمان بس تقريبا من غير مرتب ربنا يهدينا الى الطريق المستقيم شكرا